keskiviikko 9. marraskuuta 2011

Hoivapalveluissa kuohuu

Ruotsissa, missä monessa suhteessa ollaan edistyksellisiä hoivapalveluiden mitoituksessa, laadussa ja vapaudessa valita oma hoitopaikkansa, on nyt alkanut turbulenssi palveluiden tuottajien, työntekijöiden, omaisten ja asiakkaiden taholta. Sosiaalihallituksessa on valmistunut kysely, jossa 7700 dementiakodeissa työskentelevää, niissä asuvaa ja heidän omaisiaan on vastannut ja arvioinut miehitystä dementiapotilaiden hoivapaikoissa. Suuri enemmistö vastanneista on sitä mieltä, että  henkilöstön määrä on riittämätön huolehtimaan siitä, että dementikko saa syödä, käydä WC:ssä tai mennä vuoteeseensa oikea-aikaisesti.

Yötyötä tekevä henkilöstö on aivan minimissä, sillä tutkituissa kodeissa puutteet olivat merkittävän suuria kuudessa kymmenestä. Sosiaalihallitus esittää keinoksi tiukkojen määräysten antamisen siitä, kuinka vanhusten hoivapalvelut miehitetään. Selvät säännöt helpottavat myös valvontaa.

Tämän päivän Aftonbladet nostaa esimerkiksi Careman, Suomessakin tunnetun hoivapalveluketjun Enskeden yksikön.
http://www.stockholm.se/-/Serviceenhetsdetaljer/?enhet=a2890dae810c4d2bafe24fca84b73788

Jeanette Livefjordin kuva Aftonbladetista
Aftonbladetissa on esillä makuuhaavoihin menehtyneen vanhuksen huono hoito ja kohtelu  sekä Careman Tukholman kotipalvelun entisen toiminnanjohtajan Jeanette Livefjordin haastattelu. Haastattelun otsikko on: "Personalen slet som djur och hade dåliga löner". Jeanette toimi toiminnan johtajana kyseisessä kotipalvelussa viime kesänä. Hän on hyvin kriittinen yrityksen tavasta kohdata asiakkaansa ja henkilökuntansa. Kun työntekijöillä oli suunnittelupäivä, ei olisi saaanut edes kahvia tarjota. Hänen mukaansa esimiehillä oli hyvä palkka ja heitä kohdeltiin hyvin. Mutta hoivatyötä tekeviä oli jatkuvasti liian vähän eikä esimies voinut palkata lisää. Viikkokokoukset lopetettiin, koska ne veivät liikaa aikaa. Puhelimia ei riittänyt kaikille, joten oli otettava omat käyttöön työasioissakin. Kotikäyntiaikaa lyhennettiin koko ajan, vaikka hoitosuunnitelmassa oli määritelty aika. Kaikki piti ajatella vain rahan kautta. Raha, raha, raha.
Tämä on yhden ihmisen näkemys, jota kuitenkin tukee sosiaalihallituksen juuri valmistunut tutkimus.
Asian tiimoille on myös perustettu blogi, missä henkilöstö, hoivapalveluiden asiakkaat ja heidän omaisensa voivat kirjoittaa avoimesti kokemuksistaan.
Otin tämän asian esille tässä johtamisen blogissamme siksi, että esimiehet aidosti miehittäisivät yksikkönsä asukkaiden tarpeiden ja hoitoisuuden sekä sovitun suunnitelman mukaisesti. Miehityksen riittävyyttä ja asukkaiden hoitoisuutta on seurattava tarkasti ja tehtävä tarvittavat korjaukset reaaliajassa. On myös toimittava lupausten mukaisesti. Yllä mainitun organisaation nettisivuilta saa kyllä aivan erilaisen käsityksen toiminnasta kuin mitä nyt lehtiartikkelissa oli. Kun tämä lupausten ja todellisuuden välinen  kuilu tulee riittävän suureksi joko henkilöstön, asiakkaiden tai omaisten näkökulmasta, taivas on auki kohuotsikoille, sosiaalisen median jutuille ja hoivapalveluyrityksen maineen menetykselle. Kuka laittaa omaisensa tai itse menee huonomaineiseen hoivakotiin?
Seija Telaranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentit ilmestyvät pienellä viiveellä. Jouduimme ottamaan käyttöön kommenttien moderoinnin, koska mainoksia alkoi tulvia kommentteina.